TEAM BADRING

En del av Team Illex

Kallt, rått och alldeles underbart.

Fisket denna dag skulle jag gästa i Linus Storms Alumacraft.
Älgjakten blev inställd för honom så jag var inte sen att tacka ja till en tur på sjön då jag ändå var ledig.
Vi kom upp för sent för att hinna med de heta timmarna på morgonen så vi drog oss till ett vatten för att fiska både abborre och gädda.
Vi trailar ner och riggar iordning.

Hittar bra med fisk direkt, men inga hugg. Vi lyckas komma ut på ett område med 8-11 meter djup och då var det igång. Linus var rapp och tog en abborre direkt, inget monster men trevlig start. Vi har direkt några hugg efter det och jag klipper en liten gädda mitt i betesmolnet.

Vi åker över på andra sidan för att kolla av den kanten och mycket riktigt, ett fint betesmoln till.
Vi kör på utanför för att dänga lite Dexter shads, Linus är het och väljer rätt färg direkt, en Bangkok Tiger. 4 kilos fisk. Jag svidar om till en likadan färg och första kastet hade jag ett hugg, ett kast till och där satt den. Men stor var den ej, den hade hjälpt på SM-Finalen på Mjörn men inte idag, knappt över 50cm strecket kan jag tänka mig.
Vi åker tillbaka över kanten med betesmolnet.
Linus tappar omgående en misstänkt abborre med väldigt stadig kaliber. Bittert, jag slänger på en Nitro Shad 90 i färgen Sunrise Shad, mitt först kast på området. Mitt i kastet krokar Linus på en gädda som stonkar på ganska bra, fisk i 3 kilos klassen men på ett Gunki shiegaki spö blir det åka av. När han drillar hugger det tag i mitt bete, jag drar in den en bit först och funderar på om det var en gren för inget händer… Tills det kommer under båten. Jag står med mitt Illex Pepper 0,4-5g och det bara bär iväg. Tuff kamp och fisken kommer tillslut upp. 96cm och runt 5 kg. Kanon fisk på sådan utrustning.
Dagen går, och det är kallt och rått. Vi känner oss ändå heta, vi är i kontakt med fisk men de riktigt stora får vi inte känslan av att det är här som det är hetast.
Vi bestämmer oss för dra upp båten och byta sjö.

På vägen tar vi en lunch, gott med något värmande i kroppen.
Väl nere med båten i vattnet igen åker vi sakta ut med en kopp kaffe i handen och riggar iordning inför fiske i mörkret.
Vi kastar av ett par kanter påväg ut mot kommande platser. Ingenting händer, vi maxar på för att vara så effektiva som möjligt.
Och effektiva skulle vi bli.
På platsen vi skulle köra på var det bra med betesfisk och det tog inte många kast innan det klippte i rejält på min Dexter Shad i färgen Ayu.
Jag känner genast att jag knappt kan flytta fisken, hon går dit hon vill.
Jag lägger ordentligt med kraft på ryggraden och säger till Linus
-”Nu är det tungt, nu är det en stor fisk!”
Linus sköter sig exemplariskt, flyttar på utrustning och redo med håven. Jag pumpar på hårt och denna fisken vill inte upp, hon går och går.
Tillslut i håven kan vi se att det är en fin fisk, men inte så stor som den visade sig vara.
Mäter upp den till 117cm och vågen kläms ner till 13320 gram.
Helt galet, en super fisk!
Vi fotar snabbt och släpper ut.
Linus är inte sen att kasta ut direkt, jag tar tag i handduken för att torka mig och vi säger några ord till varandra angående vad som precis skett men innan vi hinner prata klart smäller det på Linus Dexter Shad. Tung och stark fisk igen, vi hann ju knappt släppa ut min 13+.
Linus pressar på, men fisken bjuder på en rejäl fight, vi kan snabbt konstatera att den inte är lika stor, men helt sjuk kondis.
Mäter fisken till 100cm prick, 8300 gram.
Vi är helt sjukt nöjda, ny sjö och knappt 40 minuters fiske in och vi har fått 21,62kilo gädda på två kast.
Vi fiskar in i mörkret och jag får en bra smäll igen med hinner inte kroka.
Vi är nöjda och beslutar oss för att avsluta dagen för att åka hem och avnjuta en god middag.